Pravočasno od doma
V prazničnem decembru je ljubljanski promet še bolj zgoščen kot običajno. Če ne želite zamuditi na prireditev, vam priporočamo, da se od doma odpravite dovolj zgodaj.
Jazz festival Ljubljana bo v svoji 65. izdaji, od 10. do 13. julija, nanizal več kot 20 koncertov; v dvoranah Cankarjevega doma, parku CD in Križankah bo nastopilo skoraj 100 glasbenikov z vsega sveta. Od klasičnega jazza do improvizacije, od uveljavljenih veteranov do novih imen.
Na novinarski konferenci sta Tina Lešničar, vodja programa druge glasbe in jazza v Cankarjevem domu, ki tokrat prvič prevzema umetniško sokuratorstvo in programsko vodenje festivala, ter Borja Močnik, ki je letos drugič v tej funkciji, predstavila program in vizijo za svojim programskim snovanjem.
»Z zadovoljstvom napovedujemo letošnjo izdajo, ki se bo ponovno zgodila v prvi polovici julija, ponovno tudi s parkom kot osrednjim vozliščem festivala in odprtjem v edinstvenem ambientu Križank. S programom, ki se poklanja koreninam tradicije in pozdravlja izrazito sodobne izraze ter ki sega od severnobrazilskega Recifa, prek ameriškega »jazzovskega trikotnika« New Orleansa, Chicaga in New Yorka, z obratom do Stockholma in, seveda, nazaj do domačije,« sta uvodoma poudarila.
Odprtje pripada prvoligašema dveh generacij, Terencu Blanchardu in Chiefu Adjuahu (prej znan kot Christian Scott) v edinstvenem ambientu Križank. Oba trobentača družijo globoke korenine v tradiciji, ki so se nekje vmes tudi prepletle, a sta njuni kreativni poti povsem različni. Blanchard se kot avtor glasbe podpisuje pod večino filmov Spika Leeja in je prvi afroameriški skladatelj, katerega opero so uvrstili v program newyorške metropolitanke. Prestižnega grammyja je prejel sedemkrat in bil za filmsko glasbo dvakrat nominiran za oskarja. Trobentač, skladatelj, producent in inovator Chief Adjuah pa se po tem, ko je svoje razumevanje jazza razpotegnil v nove dimenzije takoimenovane »stretch music«, z zadnjim albumom vrača k začetku: h glasbi svojih prednikov. Ljubljano bo tokrat kot vodja svoje zasedbe obiskal prvič po tem, ko je pred petnajstimi leti nastopil ob Marcusu Millerju.
Na 65. Jazz festivalu Ljubljana se bo predstavilo več glasbenikov, ki svoj izraz gradijo v dialogu s preteklostjo, a z zazrtostjo v prihodnost. Poklon dediščini in spoštovanje poti, ki so jo prehodili predniki, je pomembno pri vzpostavljanju lastne identitete in pri iskanju in oblikovanju edinstvenega glasu, s katerim izpovedujejo svojo zgodbo.
Tina Lešničar
Dan pozneje bo jazz festival Ljubljana skupaj na odru Gallusove dvorane gostil dve legendi jazza - kontrabasista Dava Hollanda in kitarista Johna Scofielda. Dva iz ožjega kroga najprepoznavnejših jazzovskih imen zadnje polovice stoletja sta vsak posebej izjemna interpreta svojega inštrumenta, ki sta definirala marsikatero poglavje žanra. Mojstrski glasbeni dialog in nedvomno edinstveno srečanje. Skupni koncert dveh vrhunskih glasbenih umov. Prejemnika več grammyjev, oba nekoč člana ključnih zasedb Milesa Davisa, bosta igrala svoje avtorske kompozicije z obveznim ščepcem jazzovskih standardov.
Jazz festival Ljubljana petinšestdesetič s prvokategorniki klasične jazzovske tradicije, aktualnimi imeni sodobnih izrazov in močnim domačim zastopstvom. V vodstvu svežina, v shemi kontinuiteta lanske zasnove s ponovno otvoritvijo v Križankah.
Borja Močnik
Vse dni pa Park CD kot živahno programsko vozlišče vseh generacij, slogov in poti jazza.
Petek, 12. julija prinaša na oder v Parku CD novi zvok brazilskega jazza, ki ga v obalnem brazilskem mestu Recife gnete Amaro Freitas. Med letoma 2016 in 2021 se je s serijo treh albumov uveljavil kot najobetavnejši in najbolj prepoznaven pianist novega vala na brazilski sceni. K igranju pristopa z brezhibno, hitro in prepoznavno ritmično tehniko, a tudi z izjemnim občutkom, poleg očitnih vplivov od Monka do Coree pa je v njegovi glasbi ključna lokalnost – od afro-brazilskega maracatuja do karnevalskih udarcev freva in baiaa.
Sledil mu bo James Brandon Lewis, ki se je v dobrem desetletju ob edinstvenem mešanju gospela, bluesa in r&b-ja z odzvanjanji zvočnih raziskovanj velikih treh Johna Coltrana, Alberta Aylerja, Sonnyja Rollinsa utrdil na jazzovskem zemljevidu kot eden najbolj dejavnih saksofonistov ameriškega miljeja.
Zaključni festivalski večer bo v Parku CD bo zaokrožil Kahil El'Zabar, ki je v življenjski formi – tako s svojim kvartetom kot matično zasedbo Ethnic Heritage Ensemble, ki letos praznuje neverjetnih 50 let obstoja! Z obema niza albume enega za drugim, navdušuje pa tudi z izjemnimi živimi nastopi. Vitalni veteran čikaške scene, tolkalec, multiinštrumentalist, nekoč predsedujoči ključne organizacije Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM), se je najbolj proslavil prav z Ethnic Heritage Ensemble.
65. Jazz festival Ljubljana nadaljuje prakso umetnika v rezidenci – letos bo to kontrabasist in skladatelj Gašper Livk, ki študira in deluje v Amsterdamu. Na festivalu bo predstavil del svoje umetniške vizije, ki jo je pri portugalski založbi Clean Feed Records prelil v zbirko kar petih albumov, naslovljeno Introducing Gašper Livk. Kot rezident bo v času festivala nastopil trikrat.
Tudi programa .abeceda VII. in Mladi raziskovalci VII. na odru pod drevesom letos potekajo v sodelovanju z Inštitutom .abeceda (kurator: Dré A. Hočevar).
Kot predtakt festivala bo v torek, 9. junija, v Mali galeriji Cankarjevega doma odprtje fotografske razstave Petra Gannushkina – Povečini v Brooklynu/ Mostly in Brooklyn. Po besedah kuratorja razstave Žige Koritnika, fotografije izražajo izjemno povezanost avtorja z glasbenikih, ki jih fotografira; njegov pristop se giblje med dokumentarno in umetniško fotografijo. »V 25 letih, kolikor živi v New Yorku, je doživel, kot pravi sam, po en koncert na dan in pol, ” dodaja Koritnik. Razstava bo na ogled do 9. oktobra.
Podobo 65. Jazz festivala Ljubljana so pripravili oblikovalci AA + Studio Kruh. “Naslanja se na značilosti jazz glasbe, ki so repeticija in variacija, tudi napaka, ki daje novo smer. Črke besede J A Z Z so zaradi repeticije v različne smeri vsakič drugačne, čeprav vse izhajajo iz iste pisave – napako, kot jazz, izkoriščajo v svoj prid in z dispropocionalnim raztegovanjem črk ustvarjajo vedno dinamično kompozicijo.” Gregor Makovec, Studio Kruh
Podrobnejši program in drugi nastopajoči: www.ljubljanajazz.si