Kultura vsak teden pri vas
Prijavite se na
E-novice cankarjevega doma
Novosti programa, napovedi, zgodbe in zakulisja in druge zanimivosti vsak teden v vašem e-poštnem nabiralniku.
Festival sodobnih umetnosti mladih Transgeneracije se po letih premora, nastalega zaradi epidemičnih razmer, vrača v Cankarjev dom. Festival ohranja svoje osnovno vodilo: spremljati in spodbujati umetniško produkcijo dijakov ter jo razkrivati drugim generacijam.
Na festivalu bo dvanajst gledaliških in plesnih produkcij ter približno sto likovnih, fotografskih, stripovskih in videodel. Največje zanimanje občinstva vsako leto pritegnejo gledališke produkcije (najboljša skupina bo tudi letos nagrajena z možnostjo ustvarjanja nove produkcije v Štihovi dvorani), a se jim zaradi svoje vedno bolj interaktivne narave ob bok postavlja tudi razstava, ki bo na ogled v Prvem preddverju.
V sredo, 5. aprila, ob 16. uri bo v Prvem preddverju Cankarjevega doma odprtje dijaške razstave likovnih, fotografskih, stripovskih in video del.
Na ogled bodo dela dijakov Srednje šole za oblikovanje in fotografijo Ljubljana, Srednje medijske in grafične šole Ljubljana, Pionirskega doma – Centra za kulturo mladih, Gimnazije Vič, Gimnazije Bežigrad, Srednje vzgojiteljske šole, gimnazije in umetniške gimnazije Ljubljana, Dijaškega doma Bežigrad, Šolskega centra za pošto, ekonomijo in telekomunikacije Ljubljana, Šolskega centra Ravne a Koroškem, Šolskega centra Novo mesto in šole Vizionart.
TO, 28. marca 2023
ob 18. uri
Amfiteater II. gimnazije Maribor
II. gimnazija Maribor
Dogodek v mestu z gongi
Priredba Grumove drame Dogodek v mestu Gogi
Mentorica: Tina Mojzer, prof.
Režija: Doroteja Drevenšek; dramaturgija: Doroteja Drevenšek, Lana Krmelj; scenografija:
Sani Smajić, Mira Strnad - Miricota; kostumografija: Mira Strnad - Miricota; koreografija: Doroteja Drevenšek s člani zasedbe; oblikovanje luči: Sani Smajić, Filip Ferk; oblikovanje tona: Sani Smajić; nastopajo: Tin Šoškič, Ema Rauter, Lana Fajfer, Anika Medved, Katja Bauman, Žiga Virtič, Zala Casar, Doroteja Drevenšek
Liki grotesknega mesta so postavljeni v izčiščeno in sodobno psihopatološko okolje, ki asociira na psihiatrično bolnišnico. V enodejanki spremljamo Hano, ki je bila v mladosti večkrat posiljena. Zdravijo jo z elektrošoki, za katere je znano, da so jih v Grumovem času uporabljali kot osnovno sredstvo v boju s travmatskimi izkušnjami, vendar s tem ničesar ne rešijo, ampak povzročajo le še dodatne težave v njenem duševnem zdravju. Meja med notranjim doživljanjem in zunanjimi dogodki se zato shizofreno zabriše. Prebivalci Goge so še vedno gogovci, vendar delujejo kot plod njene domišljije. Tudi zaupnica Tereza ni več živo bitje, ampak zgolj terapevtski glas. Lahko gongi ponudijo rešitev?
ob 20. uri
Amfiteater II. gimnazije Maribor
II. Gimnazija Maribor, Gledališče Gnosis
Miha Knehtl: Družina
Avtor je motiv vzel iz drame srbske dramatičarke Biljane Srbljanović, ki se glasi nekako takole: odrasli igralci igrajo otroke, ki se igrajo odrasle. Zapleteno? Niti ne. Vse je mogoče.
Nastane boj do izčrpavanja. Med staršema, med staršem in otrokom pa je tudi pes ves čas protagonist dogajanja. Besedilo je polno stereotipov in predsodkov (namensko) ter prikazuje nižji srednji sloj, ki se bori s cenami, draginjo in uničenim družinskim življenjem. Ni problem, da ne bi imeli časa za otroke (oba brezposelna), temveč v tem, da nimata z njimi kaj početi.
Toksično okolje je posledica naveličanosti, nerazumevanja, konservativizma in večnega boja za zaslužek. Je pa kljub temu objektiven prikaz posameznih značajev, ker so tako človeški, vse preveč človeški, kot je dejal F. Nietzsche.
PO, 3. aprila 2023, ob 18. uri
Kosovelova dvorana
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Abirble
Mentorica: Nina Fajdiga
Glasba (v živo): Valentina Gartner Repija; kostumografija: dijakinje v sodelovanju z mentorico; oblikovanje svetlobe: Urška Vohar; oblikovanje zvoka: Matjaž Predanič; dramaturško svetovanje: Andreja Kopač; nastopajo: Živa Centrih, Hana Obreza, Valentina Gartner Repija, Lana Kariž Meško, Rebeka Marinšek Počivalšek, Zala Mucko
abirble /əbɜːrbəl/
Brezciljno in breznamensko preživljanje časa, ki ni v pričakovanju nekih rezultatov, a kljub temu izvajanje neke umetniške forme, ki je lahko popolnoma improvizirana in naključna. Primerjamo jo lahko z duševnim stanjem dolgočasja.
TO, 4. aprila 2023
ob 17. uri
Štihova dvorana
Gimnazija Vič
Haiku
(spremljevalni program)
ob 18. uri
Dvorana Duše Počkaj
Prva gimnazija Maribor
#HOTDONKI
Avtorska predstava po motivih Cervantesovega Don Kihota
Mentorica: Tatjana Peršuh
Mentor za gib: Dušan Teropšič
Oblikovalec svetlobe in scenograf: David Orešič; glasba: Borut Mori; tehnična podpora: Luka Jaušnik, Gaja Miholič; nastopajo: igralci: Jana Bjelobrk, Lena Hebar, Petja Golec Horvat, Špela Kežmah, Lara Mavrič, Jure Senekovič, Stella Pogačić
Predstava #HOTDONKI skozi formo fizičnega gledališča razmišlja o stiskah mladih, ki jih prinaša sodobni svet digitalnih odnosov, virtualnih resničnosti, izkrivljenih podob, nestvarnih pričakovanj in predvsem odsotnosti človeka kot celote. Kot bitja iz mesa in krvi z vsemi čudovitimi anomalijami. Je zgodba o osamljenosti in iskanju pristnega stika s sočlovekom.
Mladi ustvarjalci skozi predstavo odgovarjajo na vprašanje sodobnega viteštva in raziskujejo lastne mline na veter. Celotna uprizoritev temelji na vodilu, da če je don Kihot zblaznel zaradi prevelike izpostavljenosti viteškim romanom, ki poveličujejo pravičnost, solidarnost, junaštvo in še cel kup skoraj prežlahtnih vrlin, kdo in kakšni so potemtakem sodobni blazneži, ki so preveč izpostavljeni sodobnim »šund vsebinam« na Instagramu, TikToku, Facebooku in tako v neskončnost.
ČE, 6. aprila 2023
ob 16. uri
Dvorana Srednje vzgojiteljske šole, gimnazije in umetniške gimnazije Ljubljana
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Svinje
Mentorstvo: Primož Ekart, Barbara Krajnc Avdić
Oblikovanje zvoka: Matjaž Predanič; oblikovanje giba: Maja Delak; oblikovanje svetlobe: Maša Avsec; kostumografija: Nataša Recer; dramaturško svetovanje in gledališki list: Andreja Kopač; uprizarjajo dijakinje in dijaki 3. F in 3. G letnika umetniške gimnazije, smer gledališče in film; 3. F: Evelin Babnik, Naida Begić Jesenšek, Hana Cedilnik, Žana Dolenc Čučnik, Julija Jajalo, Lev Klun, Karla Levec, Lara Matos, Nika Tia Mele, Zala Remic, Betsabeja Rus, Larisa Sinovčić, Andraž Stražišar, Indija Stropnik, Lara Utenkar, Arjun Varga, Živa Zevnik; 3. G: Lana Bogunič, Mia Brajnik Volčič, Tijana Dević, Petra Erzar, Pia Fink, Janja Grošelj, Tara Jenko Bogdanić, Anže Kranjc, Tamara Lazić, Eva Pečnik, Flora Ana Perkovič Gorinšek, Matija Pevec, Katarina Pogačnik, Tia Clea Sterle Podobnik, Gala Sučić, Alina Šega, Karlina Vester, Nika Zavrl; tehnična podpora: Marko Levičnik
»Kmetija z zmogljivostjo okoli 1000 svinj; 500 metrov stran od naseljenega kraja, 1000 stran od najbližjega turističnega kraja, 200 metrov stran od glavne ceste, 300 metrov stran od vodnega toka.« Po napotkih avtorja besedila Tomislava Zajca se drama dogaja natanko tam, in sicer med dvema sestrama: Ibru, avtoritarno gospodarico kmetije, tridesetih let, popolnoma predano svinjam, in Malo Ibru kot dekletom, izgubljenim v večnem iskanju smisla lastnega življenja. S temi besedami avtor na kratko opredeli odnos med starejšo sestro, izbrano, da nadaljuje družinsko tradicijo, in njeno mlajšo gensko »preslikavo«, ki želi nekaj popolnoma drugega. Med drugim postati balerina. Ob tem je ključno, da osamljena kmetija pač ne omogoča pogojev za razvoj kakršnegakoli drugega človeka kot tistega, ki ostane v svinjaku in vsakodnevno skrbi za tisoč svinjskih glav. In na podlagi tega paradoksa se drama začne in pravzaprav tudi konča; kako torej prekiniti gordijski vozel družinskega prekletstva, ki je navzven tako nevidno, kakor je navznoter nerazložljivo.
ob 18. uri
Dvorana Duše Počkaj
Javni sklad RS za kulturne dejavnosti
Nekaj lepega
Plesne miniature
Izbor najboljših sodobnoplesnih miniatur na podlagi 31. državnega tekmovanja mladih plesnih ustvarjalcev OPUS 1 – Plesna miniatura 2023
Najprej je bila Črna luknja. Iz nje mlečna cesta. V torek se je po naključju odkrila Pot lepote. In ostalo je Nekaj lepega. Vmes je bil Tomaž Šalamun z minerali besed: Lepota človeka je dlje od zgodovine, In povsod je bil sneg in Janez mi je rekel za Andraža: razbij mu lepoto, njegova past je ... Prave barve, resnične in mične pa Metka Kraševec in njena najintimnejša dela. Lepota, ki govori sama zase. Kvantni preskok. Reši nas granatno jabolko, banana in cimet.
V telesu in plesu.
KUD Qulenium Ljubljana, Pionirski dom - center za kulturo mladih
Prebujena
Mentorica: Saša Lončar
Natopa: Nuit Vale
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Relation between beauty and society
Mentorica: Andreja Podrzavnik
Nastopata: Alisa Novska, Sara Gartnar
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
morJONje
Mentor: Leon Marič
Nastopa: Naomi Uma Zorman
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Formula lepote
Mentor: Leon Marič
Nastopa: Zala Zafošnik
Plesni studio intakt
Tak kot sem/As I am
Mentorica: Veronika Valdes
Nastopa: Zarja Anželj
Plesni studio intakt
Performativnost nasmeha
Mentorica: Veronika Valdes
Nastopa: Mila Fatur Škof
Plesni studio intakt
a color being/bitje barv
Mentorica: Veronika Valdes
Nastopa: Maša Kapus Dukarić
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Sprijem
Mentorica: Urška Vohar
Nastopata: Manca Želko, Maruša Jakopič
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Imeti Sebe
Mentorica: Urška Vohar
Nastopa: Trina Pintar
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Sodobni ples
Mentorica: Nataša Živković
Nastopa: Uma Lila Živković
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
11
Mentorica: Nataša Tovirac
Nastopa: Klara Klun
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
pa^ed [páved]
Mentorica: Maja Delak
Nastopata: Naomi Uma Zorman, Eva Pletikosić
ob 19. uri
Kosovelova dvorana
KUD Pozitiv, Dijaški dom Ivana Cankarja
Nasprotja
Mentorstvo in režija: Miha Maver
Asistent režije: Patrik Komljenović; koreografija: Miha Maver, Patrik Komljenović in nastopajoči; nastopajoči: Nina Brandl, Klemen Bergoč, Nika Gašperčič, Tia Kadivnik, Domen Kene, Gaj Stantič Kobal, Pia Kološa; glasba: Domen Kene; oblikovanje svetlobe: Radovan Jaušovec Rado; oblikovanje tona: May Jerko Trkaj; scenografija: Andrej Hribar, Marko Omrzel; producent: Drago Pintarič
Dobro – slabo, ljubezen – sovraštvo, črno – belo, levo – desno, svetlo – temno. Nasprotja nas spremljajo skozi vse življenje in jih občutimo na vsakem koraku. Največji izziv pa je, kako ta nasprotja zbližati. Vse pogosteje se dogaja, da so si nasprotja tako različna, da nikakor ne najdejo skupne točke oziroma spoštovanja med seboj. Kje je sredina, kje je zmernost, kje je sprejemanje tako ene kot druge strani?
V plesno gibalni predstavi se bomo tako srečali z mladimi protagonisti, ki zastopajo vsak svoja stališča, poglede in načela. Ali lahko kot individualisti presežejo svoja prepričanja in začnejo sprejemati drugače misleče? Je mogoče, da se različni posamezniki povežejo v eno celostno družbo, kjer med seboj spoštujejo in sprejmejo?
Skozi gib, ples in igro bodo igralci raziskovali trenja med odnosi v današnji družbi, Gledalce pa spodbudili, da zgradijo lastna stališča do zgoraj navedenih vprašanj in problematike.
PE, 7. aprila 2023
ob 18. uri
Linhartova dvorana
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Dogodek
Mentorici: Maja Delak, Urška Vohar
Svetovanje in mentorska pomoč: Mojca Dimec, Nina Fajdiga, Andreja Kopač, Andreja Podrzavnik; kostumografija: Nataša Recer; oblikovanje svetlobe: Aljaž Zaletel; tehnična podpora: Marko Levičnik, Matjaž Predanič, Andraž Mazi; nastopajo: dijakinje in dijaki 4. H letnika umetniške gimnazije, Plesni modul, smer sodobni ples: Lana Božič, Urška Car, Julija Cergolj, Eva Dabelić, Valentina Gartner Repija, Gal Justin, Maruša Jakopič, Lana Kariž Meško, Pia Kos, Janaina Lucignano, Nika Marčec, Rebeka Marinšek Počivavšek, Zala Mucko, Eva Pletikosić, Brina Režek, Ema Sirotić, Gaja Slabe, Laia Stevanović, Taajda Stojan Rot, Anastazija Šrot, Zarja Telič Kovač, Kaja Vidmar, Ana Zajc, Manca Želko, Uma Lila Živković; organizacijska in izvedbena pomoč: plesni aktiv – Nina Fajdiga, Leon Marič, Andreja Podrzavnik, Aja Zupanec, Živa Žitnik, Nataša Živković
Letošnja prva plesna uprizoritev 4. letnikov smeri sodobni ples temelji na delu, predpisanem za maturo 2023 – dramskem delu Slavka Gruma Dogodek v mestu Gogi. Osnovno izhodišče naše uprizoritve sledi likom, dogodkom, vzgibom, akcijam in kompozicijam, navdihnjenim z omenjeno dramsko predlogo.
Ustvarili smo svoja pravila, zarisali smo polje z jasno začrtanimi koordinatami – prostora, časa, okolja in likov. Kot gre v tej simultani drami za pripoved o ljudeh, ki trpijo zaradi neizživetosti, tudi v naši uprizoritvi izpostavljamo tistega, ki vnaša zgodbo, pozornost gledalca pa hkrati usmerjamo na več vzporednega dogajanja.
Različne interpretacije, pomnožitve likov, sočasno dogajanje v mestu/v prostoru, sobivanje heterogenih gibalnih elementov so tista lastna pravila, ki smo jih vzpostavili v tej polifonični uprizoritvi – koreografiji za 25 plesalk in plesalca.
TO, 11. april 2023
ob 18. uri
Linhartova dvorana
Srednja vzgojiteljska šola, gimnazija in umetniška gimnazija Ljubljana
Nina Kuclar Stiković: Jutri je v sanjah izgledal drugače
Mentorstvo: Primož Ekart, Andrej Jus, Barbara Krajnc Avdić
Izbor glasbe: Andrej Jus; kostumografija: Nataša Recer; oblikovanje svetlobe: Maša Avsec:
oblikovanje zvoka: Matjaž Predanič; video: Tia Maria Petek, 4. G; uprizarjajo dijakinje in dijaki 4. F: Lana Benčič Gomizelj, Ajda Cvek, Neža Gombač, Amanda Eva Habjan, Ana Hrvatin, Anuška Avreja Kralj, Sara Kutnjak Veber, Ana Macedoni, Galina Calista Nedeljković, Žan Čeak Ninić, Anže Pavlič, Eva Pintar, Stella Pleša, Brina Češka Roblek, Leon Rudolf, Katjuša Stefanovski, Manca Stres, Mateja Strle Špela Štrukelj, Viktorija Vrbetič Breznik, Anastazija Gaia Žbona, in 4. G: Lara Beršnak, Lara Čabrian, Nika Dremelj, Manca Frank, Erin Gabrijel, Ema Jugovic, Petra Kodba, Eva Kopač, Maruša Kopač, Špela Lovrec, Anamarija Malovrh, Val Novak Belec, Leon Obrulj, Maša Paš Šergan, Tia Maria Petek, Kristina Savić, Izabela Škerlak, Neja Videmšek, Nina Žgajnar; tehnična podpora: Marko Levičnik
»Besedilo Jutri je v sanjah izgledal drugače je družinska drama, oblikovana v preizkušeni realistični maniri, na zunaj celo dokumentaristična: pisana je prav po datumih ‘časa, ko smo živeli med zidovi’«, od 13. marca 2020, 13:43, do 7. maja 2020, 22:49.
Posebnost uprizorjene drame je, da je postavljena v čas, ki so ga vsi dijaki resnično doživeli. Dogaja se namreč ob prvem »lockdownu«, ki smo ga imeli v Sloveniji zaradi izbruha korona virusa. Izkušnje teh čudnih začetnih dni in njihovega mučnega nadaljevanja v poznejših mesecih nosijo v sebi tudi vsi naši dijaki. Sila redko se v gledališkem svetu primeri, da je dramatika tako neposredno aktualna, da lahko mladi vstopajo suvereno v položaje in jim je popolnoma jasno, kakšne so okoliščine zgodbe, prizorov in likov, saj to sami doživeli in živeli. Vsebine, stiske, strahove, naveličanost in zaplete dramskih likov, naši dijaki dobro poznajo.
PE, 14. aprila 2023, ob 18. uri
Dvorana Gimnazije Poljane
Gimnazija Poljane
NE BO / Glave se pere na 90
Mentorica: Nataša Keser
Scenarij, režija, dramaturgija, kostumografija, scenografija, oblikovanje glasu: dijaki; oblikovanje luči: Bor Ravbar; nastopajo: Voranc Mandič, Krištof Tomac, Ada Lana Dervišević, Brina Rakun, Ela Zaletel, Tara Zrim Fabiani, Nastja Golcova, Dora Drevenšek; glasba: Antonio Vivaldi – Poletje (David Nolan in Londonski filharmonični orkester), Zoran Simjanović – Grlom u jagode (Studio Orkestar Zorana Simjanovića), Moldavskiy Tanz – Israel Klemzer Orchestra), Limonchiki (Israel Klemzer Orchestra), Magnifico – Kdo je čefur, Djavoli – Biondia: Plavuša, HI-LO – Kronos; tehnična pomoč: Mila Fatur
Predstava je dvodelni hibrid fragmentarnih zgodb. Od parafraziranih mitoloških in arhetipskih do vsakdanje igrivih. V njih je ekspresivno izraženo opazovanje ali izkušnje nestrpnosti, ljubezni, želja, ambicij, udejanjanja, frustracij, upanja ipd.
Igra uprizarja mladost kot zadnjo postajo svobode, ki še zmore intenzivno podoživeti spomin na otroštvo. Zato je lahko prehajanje meje, izzivanje in posmeh zakodiranemu svetu. Ker pa vanj nezadržno vstopa in se zaveda nepreklicnega spreminjanja, ji ne ostane drugega, kot da izsmeje tudi svoje preobražanje. Skozi groteskne metamorfoze zapredkov v vidne in nevidne mreže se iz kokonov izlevi v podobo brezimnega, animaličnega, tujega. A ker je vse le igra, iz nje lahko tudi izstopi.
Vse to je na meniju restavracije NeBo, njena nebeška hrana pa je smetana vsega, kar je, kar je bilo in kar bo.