Kultura vsak teden pri vas
Prijavite se na
E-novice cankarjevega doma
Novosti programa, napovedi, zgodbe in zakulisja in druge zanimivosti vsak teden v vašem e-poštnem nabiralniku.
Predznak priznanega flamskega koreografa Alexandra Vantournhouta vključuje osem akrobatskih plesalcev. Ti delujejo kot zobniki kolektivnega telesa, skupaj raziskujejo skoraj nemogoče ravnotežje, se medsebojno izzivajo in kljubujejo gravitaciji. S predstavo nadaljuje raziskavo razmerij med težnostjo, gibanjem, ravnotežjem in prostorskostjo. Poleg tal, ki so imela pomembno vlogo v njegovih prejšnjih delih, v tej predstavi plesni partner postane tudi stena.
Kolesje plesnega ustroja Predznaka sestavlja osem umetnikov, ki ob zvočni kulisi eksperimentalne rock glasbe raziskujejo ožine ravnotežja, si zastavljajo izzive in kljubujejo težnosti. S precizno kuriranimi, kaotičnimi gibalnimi krajinami Alexander Vantournhout v delu Predznak opravi nov premik v proučevanju razmerij med težnostjo, gibanjem, ravnotežjem in prostorskostjo. Poleg plesnega pòda, ki je pomembno vlogo odigral v delih Screws in Through the Grapevine, tu eden plesnih partnerjev postane stena.
Alexander Vantournhout (Bruselj, 1989) je cirkuške in akrobatske veščine študiral na ESAC (Ecole Supérieure des arts du cirque) ter sodobni ples na P.A.R.T.S.(Performing Arts Research and Training Studios) v Bruslju.
Njegov svojstveni gibalni jezik, na katerega so vplivale različne izobraževalne in delovne izkušnje, zaznamujeta dve stalnici: raziskovanje ustvarjalnega in kinetičnega potenciala pri fizičnih omejitvah ter interakcija ali meja med izvajalcem in predmetom. Njegova dela so bila deležna več nagrad, leta 2024 pa je prejel ultimo, najvišje priznanje za uprizoritveno umetnost v Flandriji. Je rezidenčni umetnik Kunstencentrum Viernulvier v Gentu in pridruženi umetnik pariškega kulturnega središča le Centquatre.
18,00 I 24,00 I 39,00 EUR
15,00 I 20,00 I 25,00 EUR* * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Zasnova & koreografija: Alexander Vantournhout
Soavtorji in izvajalci: Noémi Devaux, Axel Guérin, Patryk Kłos, Nick Robaey, Josse Roger/Mats Oosterveld, Emmi Väisänen/Margaux Lissandre, Esse Vanderbruggen & Alexander Vantournhout/Chia-Hung Chung
Dramaturgija: Rudi Laermans & Sébastien Hendrickx
Plesna mojstra: Sandy Williams, Miguel do Vale
Kostumi: Patty Eggerickx; asistentka kostumografije: Isabelle Airaud
Glasba: This Heat
Lučno oblikovanje: Bert Van Dijck
Zvok: Ruben Nachtergaele
Tehnična ekipa na gostovanju: Bram Vandeghinste, Bert Van Dijck, Quentin Maes, Jonathan Maes, Siebe Coorevits, Lukas Vanhoutte
Logistika turneje: Frans Brood Productions
Vodja plesne skupine: Esther Maas
Tehnična koordinacija: Bram Vandeghinste
Produkcija & vodenje gostovanja: Kiki Verschueren & Janne Coonen
Produkcija: Not Standing
Koprodukcija: le Centquatre, Pariz (FR), Kunstencentrum Viernulvier, Gent (BE), Julidans, Amsterdam (NL), Biennale de la Danse, Lyon (FR), Le Maillon, Strasbourg (FR), Les Halles de Schaerbeek (BE), MA scene nationale – Pays de Montbéliard (FR), La Passerelle, scene nationale de Saint-Brieuc (FR), Theater Freiburg (DE) & Le Carreau Scene nationale de Forbach et de l'Est mosellan (FR)
S podporo Tax Shelter Flandrija, programa davčne spodbude Belgijske zvezne vlade
Not Standing deluje s podporo flamske vlade.
Alexander Vantournhout je rezidenčni umetnik Kunstencentrum Viernulvier v Gentu in pridruženi umetnik pariškega kulturnega središča le Centquatre. Je kulturni ambasador mesta Roeselare, razvoj njegovih projektov pa podpira fundacija BNP Paribas.
Vznemirjajoča mojstrovina, šokantno neposredno gledališče.
De Morgen (BE)
Predstava Medejini otroci režiserja Mila Raua je pretresljiva in večplastna uprizoritev, ki se navezuje na Evripidovo antično tragedijo Medeja, a jo hkrati postavlja v sodoben kontekst. Rau, znan po dokumentarnem in politično angažiranem gledališču, v tej predstavi raziskuje posledice nasilja, družinske travme in izgube skozi perspektivo otrok, ki so pogosto tihi pričevalci ali žrtve družinskih tragedij.
V Medejinih otrocih ne gre le za zgodbo o maščevanju, temveč za poglobljen pogled v duševno stanje otrok, ki živijo v razpetosti med ljubeznijo do staršev in njihovimi grozljivimi dejanji. Rau združuje igralske prizore z dokumentarnimi elementi in pričevanji, s čimer briše meje med fikcijo in resničnostjo. Predstava gledalca izziva k razmisleku o tem, kako družba obravnava nasilje v družini ter kako se oblikuje otroška identiteta v svetu, polnem bolečine in neizrečenih resnic.
Srce parajoča, ogleno črna tragedija.
Volkskrant (NL)
Milo Rau (1977, Bern) je režiser, pisec, filmski ustvarjalec in vodja festivala Dunajski slavnostni tedni (Wiener Festwochen). Kritiki ga označujejo za »najvplivnejšega« (Die Zeit), »najbolj nagrajenega« (Le Soir), »najbolj zanimivega« (De Standaard), »najbolj kontroverznega« (La Repubblica), »najbolj škandaloznega« (New York Times) in »najbolj ambicioznega« (The Guardian) umetnika našega časa. Od 2002 je objavil več kot petdeset gledaliških iger, filmov, knjižnih del in akcij. Leta 2016 je bil po Franku Castorfu in Pini Bausch najmlajši prejemnik priznane nagrade ITI. 2017 je bil v anketi portala Deutsche Bühne izbran za »režiserja leta« 2018. Za življenjsko delo je prejel evropsko gledališko nagrado. Med letoma 2018 in 2023 je deloval kot umetniški vodja mestnega gledališča NT Gent v Gentu. Rauova radikalna in aktivistična umetnost je prizorišče prerodila z novim zagonom. V Gentu je ustvaril vrsto odmevnih predstav, kot so La Reprise, Lam Gods, Orestes in Mosul, The New Gospel, Antigone in the Amazon in Medejini otroci.
18,00 I 24,00 I 29,00 EUR
15,00 I 20,00 I 25,00 EUR* * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Zasnova & režija: Milo Rau
Dramaturgija: Kaatje de Geest
Scenografija: ruimtevaarders (Karolien de Schepper, Christophe Engels)
Oblikovanje videa: Moritz von Dungern
Oblikovanje zvoka: Elia Rediger
Oblikovanje luči: Dennis Diels
Kostumografija: Jo De Visscher
Oblikovanje rekvizitov: Joris Soenen
Učitelja igre: Peter Seynaeve / Lien Wildemeersch
Skrbnik otrok: Dirk Crommelinck
Nastopajoči: Peter Seynaeve / Lien Wildemeersch, Anna Matthys / Juliette Debackere, Emma Van de Casteele / Ella Brennan, Jade Versluys / Bernice Van Walleghem, Gabriël El Houari / Aiko Benaouisse, Sanne De Waele / Helena Van de Casteele, Vik Neirinck / Elias Maes
Produkcija: NT Gent
Koprodukcija: Wiener Festwochen, La Biennale de Venezia, ITA – Internationaal Theater Amsterdam, Tandem – Scene nationale (Arras Douai)
Premiera dokumentarnega filma
Slovenija, Francija, Severna Makedonija, 2025, 91'
Režija: Petra Seliškar
Scenarij: Petra Seliškar, Tancrede Riviere
Direktor fotografije: Brand Ferro
Montaža: Laureline Delom, Saško Potter Mičevski
Glasba: Iztok Koren
Zvok: Vladimir Rakić
Produkcija: Petra Pan film, Cinéphage Productions, PPFP, RTV Slovenija
Petra Seliškar je leta 2025 najprej predstavila kratki film Poletne počitnice, v katerem osrednjo vlogo zavzame osemletni makedonski deček Basri, ki poletja preživlja visoko na Šar planini, kjer s starejšima bratoma pase ovce. Odročnost od civilizacije, na svežem zraku, fantom daje iluzijo svobode in počitka, čeprav je organiziranje varovanja več sto ovac, ki jih ogrožajo volkovi, naporno vsakodnevno delo.
Pričujoči film znova obravnava tri brate, pomembnejšo vlogo pa dobi najmlajši Zani, ki malce nižje na gori skrbi za krave, a prav tako tolče mukotrpno vsakdanjo rutino in se sprašuje o smiselnosti njihovega početja. Gora v primerjavi z intimnejšimi Poletnimi počitnicami prevzame precej bolj spektakelsko zasnovo; mogočna gorska krajina postane dodaten protagonist v zgodbi o bratih, ki sanjajo o drugačnem življenju. Mesto, ki se jim z gore izrisuje daleč na obzorju, se zdi kot nedosegljiv ideal.
Leta 2017 je prijateljica, finska producentka Kristiina Pervilä, prosila Branda Ferra, ki je bil pozneje pri mojem filmu direktor fotografije, naj ji pomaga najti delovne pse šarplanince, znane tudi kot ilirske ovčarje, nad katerimi je bila navdušena. Najti jih je mogoče le v gorovju Šar planina. Marjan, vzreditelj in pozneje eden naših protagonistov, jo je s konji odpeljal na Solunsko glavo, najvišji vrh. Ko se je po štirih dneh vrnila, sem po njenem izrazu takoj vedela, da je zadaj zgodba. Pravzaprav ne toliko zgodba, temveč mogoč način življenja, ki obstaja tako blizu našemu in o katerem vemo tako malo. Člani družine Zekirov so v svoji skupnosti izobčeni. Živijo asketsko in tradicionalno, preveč skrajno celo za prebivalce njihove domače vasi Gorno Jabolčište, ki leži najbližje Solunski glavi. Vas je velika, šolo obiskuje tisoč otrok, vsaj en član vsake družine dela v tujini. Večinoma se identificirajo kot Albanci, medtem ko otroci družine Zekirov ne poznajo svojega priimka, ker ga ne potrebujejo.
Petra Seliškar
Fantje živijo v zasilnih kočah na različni gorski višini, z ovcami in psi, v vas se vrnejo morda petkrat na leto. So preprosti ljudje zemlje – niso usmerjeni k denarni koristi, temveč uživajo polno življenje in so z vsemi v dobrih odnosih. To je deloma zato, ker od vselej poznajo zgolj takšno življenje, predale so jim ga generacije pastirjev pred njimi. Takšne čiste in poštene duše so nadvse redke.
Petra Seliškar
V sodelovanju s Slovenskim filmskim centrom
6,50 EUR
5,50 EUR* * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Mladinska sodobna opera o odraščanju in iskanju lastne identitete
Zadnja predstava mladinskega abonmaja je nekaj posebnega – Lisičja luna je sodobna mladinska opera o iskanju lastne identitete in soočanju z izzivi odraščanja. Spremljaj mlade junake, ki se v Zimzelenem gozdu soočajo z ljubosumjem, osamljenostjo in pogumom, da postanejo to, kar so. S petjem, plesom in glasbo bo oder postal pravi prostor za razmislek in sanje.
Zakaj moraš to videti?
Ker je to opera, ki govori o tebi – in o vseh nas, ki še vedno iščemo svoj prostor pod lisičjo luno.
Literarna predloga: Maša Ogrizek, Lisičja luna (2023, založba MIŠ)
Koncept, libreto in koreografija: Ana Pandur
Glasba in glasbeno vodenje: Matej Bonin
Konceptualno sodelovanje: Maruša Kink
Kostumografija: Vasilija Fišer in Rina Grošelj
Rogata: Mojka Končar
Tolkala: Jože Bogolin, Jan Čibej, Simon Klavžar, Špela Mastnak, Lola Mlačnik, Luka Poljanec
Solisti in Mladinski pevski zbor Glasbene matice Ljubljana
Zborovodkinja: Irma Močnik
Pevska pedagoginja: Tanja Rupnik
Korepetitorka: Metoda Kink
Koprodukcija: Cankarjev dom, Glasbena matica Ljubljana, PKD Flamenko, Zavod Koda:Manifest
Kaj bi se zgodilo, če bi Božiček rapal proti Slavoju Žižku? UM & KUNA sta tukaj, da to ugotovita! Dvojec, ki zna freestyle spremeniti v pravo improvizacijsko umetnost, te bo s svojimi verzi nasmejal do solz in ti pokazal, kako se lahko zgodi čisto vse – od rapa o tvoji sošolki do pesmi o avokadu in feferonu.
Zakaj moraš to videti?
Ker je to šov, na katerem lahko dejansko soustvarjaš in postaneš del predstave!
Nastopata: Urh Mlakar / UM, glas
Igor Kuna / KUNA, glas
Glasbena podlaga: Tin Vidnjevič / DJ L.T., glasbena podlaga
Digitalno restavrirana verzija filma
Jugoslavija/Slovenija, 1985, 95'
Režija: Tugo Štiglic
Scenarij: Vitan Mal, Tugo Štiglic
Fotografija: Rado Likon
Glasba: Jani Golob
Montaža: Jaka Judnič
Igrajo: David Sluga (Tomaž), Kaja Štiglic (Milena), Boris Kralj (Luka), Marjana Karner (mama), Dare Valič (oče), Majda Potokar (zdravnica)
Produkcija: Filmski studio Viba film, Kulturna skupnost Slovenije
Velika uspešnica slovenskega filma osemdesetih let in prelomen mladinski film, ki je domačo filmografijo vrnil na morje, v Piran, Portorož in med soline.
Zgodba spremlja najstnika Tomaža, ki preživlja svoje zadnje otroško poletje. Med igro na plaži pozablja na prepire svojih ločenih staršev, ki v vsakdanji prezaposlenosti ne opazita, da njun sin odrašča hitreje, kot sta pričakovala. Med redkimi ljudmi, ki razumejo Tomaževe težave, je ostareli Luka, nekdanji pomorščak, ki mu podari školjko. Vsakič ko bo poslušal šumenje morja v školjki, kot mu zaupa Luka, bo lahko osvežil spomine na poletje, na svojo prvo ljubezen, prvi romantični dotik in poletne prijatelje. V tem poletju se Tomaž iz dečka spremeni v moža, odslej lahko sprejema pomembne odločitve in odgovornosti.
Poletje v školjki je na Tednu domačega filma v Celju leta 1986 prejelo nagrado občinstva, na 16. Giffoni Film Festivalu pa veliko nagrado za najboljši film.
Latvija, Francija, Belgija, 2024, brez dialogov
Animirani film
Od 5. do 10. leta
Popotovanje, polno ovir, a tudi lepote in nežnosti, ponuja prepotreben premislek o pomenu skupnosti za gradnjo novih svetov. Civilizacija je dosegla svoj konec. O obstoju človeške rase pričajo le še razvaline in ostanki. V tem okolju se mačka še vedno sooča z istimi težavami kot prej. Najprej poskuša ubežati krdelu psov, v gozdu pa se komajda izogne diru jelenov. Potem pa gozd naenkrat zajame velika poplava. Ker višina vode hitro raste, poskuša tudi mačka splezati čim višje. Nazadnje ji preostane le še to, da se zateče na čoln, na katerem so pribežališče našle tudi druge živali. Če hočejo preživeti, morajo preseči svojo različnost ter se skupaj soočiti z izzivi in nevarnostmi, ki jih prinaša spremenjeni svet. Zelo prefinjeno, a preprosto animirano delo, ki prinaša globoko filozofski pogled na človekovo povezanost z naravo in drugimi bitji.
Režija: Gints Zilbalodis
Scenarij: Gints Zilbalodis, Matiss Kaža
Glavni animator: Léo Silly-Pélissier
Montaža: Gints Zilbalodis
Glasba: Gints Zilbalodis, Rihards Zalupe
Distribucija: Fivia
Nagrade, festivali: oskar za najboljši animirani film, zlati globus za najboljši animirani film, nagrada Evropske filmske akademije za najboljši evropski animirani celovečerec, nagrada annie za najboljši neodvisni celovečerni animirani film, Annecy (nagrada žirije, nagrada občinstva in nagrada za najboljšo glasbo), Cannes
Avtor: Andrej Rozman Roza
Klasična pravljica v podalpski preobleki s petjem in plesom
Od 5. do 10. leta
Barvita scena z velikimi premičnimi kulisami, nekaterimi predimenzioniranimi rekviziti in drugimi scenskimi elementi ustvarja vtis različnih pravljičnih prostorov. Janko in Metka se znajdeta v nizu težkih preizkušenj, soočata se z lakoto, revščino, hudobno mačeho, a dokler je ob njima ljubeč oče, je vse skupaj znosno. Ko pa se mačeha odloči, da pri hiši ni več dovolj hrane za vse, se morata otroka izuriti v preživitvenih strategijah; iz zavetja doma sta vržena v prostor neznanega in prostranega temnega gozda, kjer na koncu najdeta upanje v lepi slastni sladkorni hišici. A sladka skušnjava skriva »čarovniško« presenečenje v podobi ljudožerske tete Žeralde. Z zvijačami, pogumom in iznajdljivostjo premagata tudi coprnico in obogatena z vseživljenjskimi izkušnjami stopita v svet odraslosti. V tej izjemni priredbi Roza prikazuje bogastvo simbolov, ki obogatijo klasično zgodbo ter jo skozi umetniške plasti plesnih in glasbenih vložkov popelje v nove razsežnosti.
Režija: Robert Waltl
Igrajo: Mojca Simonič, Gorazd Žilavec, Petja Labović, Gaja Filač, Mirjana Šajinović
Scenografija: Sanja Jurca Avci
Kostumografija: Ana Savić Gecan
Skladatelj: Slavko Avsenik ml.
Produkcija: Drama SNG Maribor in Mini teater Ljubljana
Avtor: Frane Milčinski - Ježek
Lutkovna predstava
Od 5. do 10. leta
Zvezdica Zaspanka Franeta Milčinskega - Ježka je prva slovenska radijska igra za otroke in zagotovo ena najuspešnejših slovenskih pravljic. Zgodba, ujeta med nebo in zemljo, nam sporoča, da lahko nekatere lastnosti, četudi na prvi pogled morda niso najboljše, vodijo do izjemnih doživetij. Zvezdica Zaspanka je mlada zvezda, ki nenehno zamuja na delo, ob tem pa je še malce prevzetna ... Kar na glas sanjari, da je svetlejša od same zvezde Severnice. Za kazen jo boter Mesec pošlje na Zemljo, kjer Zaspanka spozna, da stvari na svetu niso zastonj, a tiste najpomembnejše ne stanejo niti solda. V predstavi se prepletajo humor, nežnost in globoko sporočilo, ki bo občinstvu vseh starosti prineslo novo razumevanje pomena ljubezni, prijateljstva in odgovornosti.
Režiser in avtor priredbe: Jaka Ivanc
Avtorja likovne podobe: Katarina Toman Kracina in Damijan Kracina
Avtor glasbe: Davor Herceg
Igrajo: Barbara Jamšek, Urša Kavčič, Barbara Kukovec k. g., Miha Bezeljak in Gregor Prah
Produkcija: Lutkovno gledališče Maribor
Po A. A. Milne: Medved Pu in Hiša na Pujevem oglu
Gledališka predstava
Od 5. do 10. leta
Ste se pripravljeni skupaj z medvedkom Pujem podati na najbolj razburljivo in zabavno eksmedicijo, pardon, ekspedicijo na Severni pol, kjer se prijateljstvo, domišljija, poezija in smeh združijo v pravo čarovnijo? Medvedek Pu, Christopher Robin, Pujsek, Zajec, Tiger in Sivček vas bodo popeljali v čaroben Stoletni gozd, kjer vsaka dogodivščina prinaša novo presenečenje. Ko bosta v igro stopili domišljija in srčnost, boste v njuni družbi spoznali, kako čudovito je biti mlad po srcu ne glede na to, koliko let šteje telo. Predstava ni le zabava, temveč tudi nežen opomin o dragocenosti prijateljstva in lepoti vsakdanjih trenutkov, ki jih pogosto spregledamo v naglici življenja.
Priredba in režija: Maša Pelko
Igrajo: Vesna Pernarčič, Peter Alojz Marn k. g., Vesna Jevnikar, Miha Rodman, Aljoša Ternovšek, Borut Veselko
Produkcija: Prešernovo gledališče Kranj