Pravočasno od doma
V prazničnem decembru je ljubljanski promet še bolj zgoščen kot običajno. Če ne želite zamuditi na prireditev, vam priporočamo, da se od doma odpravite dovolj zgodaj.
Prireja: Mednarodni kulturno-znanstveni center Pax Cultura
Sodeluje: Katedra za indoevropsko primerjalno jezikoslovje Oddelka za primerjalno in splošno jezikoslovje Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani
Pax Cultura – Mir skozi kulturo je slogan mirovnega gibanja, ki naj prinese mir vsem narodom in s kulturo prepreči vsako možnost vojne. Pravo pojmovanje kulture je treba vedno znova in znova pojasnjevati in jo vcepljati v človeško zavest, da bi jo človeštvo začelo doživljati kot nekaj svetega, da se nikoli ne bi pregrešilo zoper kulturne vrednote in hkrati zoper samega tvorca in nosilca teh vrednot – človeka. Zavest sveta naj se pridobi s kulturo, presega z lepoto in znanjem in naj zmaga vseobsegajoča in vse razumevajoča duhovnost. Kjer je kultura, je tudi mir. In v tem je tudi dosežek in prava rešitev najtežjih družbenih problemov. Kultura je zbiranje najvišje dobrote, najvišje lepote, najbolj vzvišenega znanja.
Namen prireditve je širiti vse najboljše iz starodavne in sodobne misli s področij umetnosti, znanosti in duha in njihova skupna lepota oblikuje tisti veliki koncept kulture, ki nakazuje odrešitev človeštva. Iskreno želimo, da bi luč iz mavrice teh dosežkov navdihnila vsa srca, vse narode in vse veroizpovedi k bratstvu in napotila k mirnemu razvoju.
Nujno je, da se sredi svetovne zmede in nemira pojavijo trdnjave, svetilniki Kulture.
N. K. Rerih
Indija je država visoke kulture in duhovno kultiviranih prebivalcev z znanjem, zbranim in ohranjenim iz davnih časov. Mnogi ljudje so izkusili magnetizem Indije. Skrivnost njene velike privlačnosti je predvsem v kontinuiteti njene kulturne tradicije. Na svetu ni nobene države, v kateri bi se tako kot v Indiji ohranila večstoletna kulturna tradicija. Usoda in bogovi so želeli, da bi bila na našem planetu vsaj ena država, ki bi lahko jasno in prepričljivo predstavljala evolucijsko bistvo kulture in lepote.
Kultura in mir – najsvetejši cilj človeštva! V dneh velikih nemirov, tako materialnih kot duhovnih, vznemirjeni duh hrepeni po teh sijočih trdnjavah.
N. K. Rerih
PROGRAM
Petek, 22. novembra 2024
17.00 – 18.30
Predavanje: Razumevanje in vrednotenje indijske klasične glasbe in ritma
Rohan Dasgupta, maestro na sitarju & Pandit Udai Mazumdar, maestro na tabli
Odmor: 30 minut
19.00 – 20.30
Koncert tradicionalne indijske klasične glasbe
Rohan Dasgupta: sitar & Pandit Udai Mazumdar: tabla
Sobota, 23. novembra 2024
17.00 – 18.45
Predavanje: Sporočilna večplastnost indijskih mitov
Biljana Dušić, dr. med.
Odmor: 15 minut
19.00 – 20.30
Gledališka predstava: Igra o Srednjem (Madhyamavyāyoga)
Zgodnja klasična sanskrtska enodejanka (3. st. n. št.) znamenitega sanskrtskega dramatika Bhase
Prevod in režija: doc. dr. Luka Repanšek, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani
Izvedba: Staroindijsko gledališče Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani
Glasbena spremljava: Rohan Dasgupta, maestro na sitarju
Predstava bo izvedena po načelih staroindijskega gledališča in v sanskrtu s slovenskimi in angleškimi nadnapisi.
SODELUJEJO
Rohan Dasgupta, maestro na sitarju
Pandit Udai Mazumdar, maestro na tabli
Biljana Dušić, dr. med.
Gledališka predstava: Igra o Srednjem (Madhyamavyāyoga)
Zgodnja klasična sanskrtska enodejanka (3. st. n. št.) znamenitega sanskrtskega dramatika Bhase
Prevod in režija: doc. dr. Luka Repanšek, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani
Izvedba: Staroindijsko gledališče Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani
Glasbena spremljava: Rohan Dasgupta, maestro na sitarju
Rohan Dasgupta je mojster sitarja in skoraj 30 let predan umetnosti igranja tega inštrumenta. Kot učenec redkega sloga Jafferkhani Baaj glasbene šole Indore Gharane se je uril pri Panditu Harashankarju Bhattacharyi in Padmi Bhushanu Ustadu Abdulu Halimu Jafferju Khanu. Rohan, znan po svoji zapleteni tehniki in dinamičnih predstavah, je prejel prestižna priznanja, vključno z nagrado Yadubhatta in naslovom Surmani. Nastopal je v več kot 20 državah, sodeloval z mednarodnimi umetniki različnih žanrov ter predstavil svojo glasbo in predaval na vrhunskih glasbenih konservatorijih v Rimu in Milanu. V svojem delu združuje tradicionalno in sodobno glasbo in si prizadeva povzdigniti sitar v globalni inštrument. Rohan že več let aktivno deluje v Sloveniji kot predavatelj in izvajalec.
********************
Pandit Udai Mazumdar, mojster melodije in ritma, je priznan virtuoz na tabli v slogu Benares Gharane in znan po svojih izraznih nastopih, ki združujejo tradicijo in inovacije v indijski klasični glasbi. Izhaja iz glasbene družine v Allahabadu, njegov oče je bil pionirski kitarist Partho Sarathy Mazumdar. Udai je svojo glasbeno pot začel z vokalnim usposabljanjem, pri sedmih letih pa se je osredotočil na tablo. Študiral je pri Panditu Ashoutoshu Bhattacharyi, pozneje je bil učenec mojstra sitarja Pandita Ravi Shankarja. Nastopal je na prestižnih prizoriščih po vsem svetu in sodeloval z legendami, kot je maestro na tabli Ustad Zakir Hussain. Udai je izkušen skladatelj, komponira tradicionalno in sodobno glasbo. Ima dva sedeža, v Baslu in New Delhiju, ter poučuje, sklada in nastopa na mednarodni ravni.
********************
Biljana Dušić, dr. med., je zdravnica, ki je po devetih letih dela v uradni medicini opazila pomanjkanje zanimanja za resnično zdravje in preveliko zanašanje na farmacevtska zdravila in tehnologijo. Zanimal jo je vpliv človeške zavesti na telo, zato se je oddaljila od konvencionalne medicine. Posvetila se je študiju sanskrta, indijske duhovne tradicije in indijske tradicionalne medicine, ajurvede, ter odprla posvetovalnico za celosten pristop k zdravju. Svoja znanja uporablja pri svetovanju in izobraževanju, vodi posvetovalnico ADITI in organizira enoletna šolanja iz ajurvede.
********************
Dr. Luka Repanšek na Katedri za primerjalno jezikoslovje Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani poučuje predmete s področja indoevropskega primerjalnega jezikoslovja, vedski in klasični sanskrt ter stare iranske, keltske in stare germanske jezike. Med njegovimi indološkimi deli so Berilo vedske proze, Izbor iz rigvedske himnike, Učbenik klasičnega sanskrta, Razgledi po staroindijski književnosti (v soavtorstvu z V. Pacheiner Klander et al.) ter prihajajoča prevoda Pesnitve o Nalu in Bhásove Igre o ustoličenjih. Od leta 2018 vodi edinstveno gledališko skupino, ki redno uprizarja klasična sanskrtska dela v izvirniku.
Predavanje: Razumevanje in vrednotenje indijske klasične glasbe in ritma / Rohan Dasgupta, maestro na sitarju & Pandit Udai Mazumdar, maestro na tabli
Oblika umetnosti, ki se je razvijala skozi stoletja in prestala preizkus časa ter kulturnih sprememb, nosi kolektivne vrednote tradicije in ustvarjalnega toka, dediščino, ki nima zapisanih zapisov ali arhivske dokumentacije, a je preživela več kot šest tisoč let, vse od zgodnjih vedskih časov. Zaradi močnih korenin in povezave s tokom narave je indijska klasična glasba stalno odkrivanje melodičnih in ritmičnih formul, ki se prepletajo s skrivnostmi narave. Kadar pristopimo h glasbi z občutljivostjo in predanostjo, ima moč preseči človeške misli, očistiti dušo in ustvariti harmonijo. Poslušanje takšne glasbe je izkušnja sama po sebi, vendar poslušanje z globljim razumevanjem njenih odtenkov to izkušnjo še poglobi. To predavanje je zato namenjeno spodbujanju takšne interakcije, pri kateri postopoma sledimo raziskovalnemu procesu, da bi Rago popolnoma razkrili.
****************
Predavanje: Sporočilna večplastnost indijskih mitov / Biljana Dušić, dr. med.
V večini mitov, ki so se ohranili od davnih časov do današnjih dni, leži velik in pogosto neprepoznan zaklad sporočil. Miti niso pravljice, v katerih bi lahko občudovali domišljijo domnevno nerazvitih in primitivnih prednamcev. Ne, so neke vrste poročila, zgodbe iz davnine, tako starodavne, da o neverjetnih dogodkih tiste dobe pričajo le navidezno domišljijske zgodbe mitov. Mitološke zgodbe so zasnovane tako, da lahko, in pogosto tudi imajo večplastne pomene. Vsaka od teh plasti – geološka, etnološka, kozmološka, psihološka, zgodovinska, astronomska – ponuja vpogled v dejstva, ki ostajajo sodobnemu človeku še vedno večinoma skrita.
**************
Gledališka predstava: Igra o Srednjem (Madhyamavyāyoga) / doc. dr. Luka Repanšek, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani
Igra o Srednjem (Madhyamavyāyoga) je ena izmed zgodnjih klasičnih sanskrtskih enodejank (3. st. n. št.) znamenitega sanskrtskega dramatika Bhase. Vsebina je vzeta iz staroindijskega epa Máhabhárata, kot velja za številne njegove krajše drame, vendar uprizarja dogodek, ki v sami Máhabhárati pravzaprav manjka – prvo srečanje slavnega pándujskega bojevnika Bhímaséne s poldemonom in njegovim sinom Ghatótkačo, ki bo pozneje odigral eno izmed ključnih vlog v véliki bitki Pándujcev s Kúrujci. Predstava bo izvedena po načelih staroindijskega gledališča in v sanskrtu, s slovenskimi in angleškimi nadnapisi za gledalce.
.... ki boste izvedeli, katere koncerte, predavanja, gledališka in plesna gostovanja in drugo pripravljamo v Cankarjevem domu,