Kultura vsak teden pri vas
Prijavite se na
E-novice cankarjevega doma
Novosti programa, napovedi, zgodbe in zakulisja in druge zanimivosti vsak teden v vašem e-poštnem nabiralniku.
Leta 1963, ko je nastala kompozicija Music for two players II, se je v krogih svetovnega umetniškega gibanja Fluksus že kar naprej omenjalo njeno avtorico Mieko Shiomi (1938–). Po hudi izkušnji druge svetovne vojne in študiju muzikologije na Univerzi za umetnost v Tokiu je soustanovila skupino Ongaku, ki se je ukvarjala predvsem z noise glasbo in performativnimi umetnostmi. To je bilo obdobje pomembnih premikov v koncepcijah glasbe oziroma, bolj natančno, obdobje dekonstrukcije njenih zgodovinskih koncepcij in vnosa elementa procesualnosti vanjo. »Mislim, da so vse procesi, tako tudi izvedba performansa in življenje samo,« je dejala Mieko Shiomi. »Še več, menim, da bi se umetnost in vsakdanje življenje morala odzivati drug na drugega.« V tej perspektivi, značilni za glasbene avantgarde 20. stoletja, zvočenje preneha biti edino bistvo glasbe. V glasbo vstopijo, kot njeni konstitutivni elementi, delovanje telesa, najmanjši vsakdanji dogodek, prostor.
V delu Music for two players II si izvajalca/-ki delita prostor. Počneta lahko načeloma karkoli (ali pa nič), le govoriti ne smeta. Konvencionalno zvočenje izgubi primat, a zvočenje s tem ne izgine.
Paralelo s tem predlogom najdemo tudi v tako imenovanem drag performansu, se pravi performativni umetnosti kraljic preoblek (angl. drag queens).
Kraljice preoblek najpogosteje nastopajo na playback, ravno zato so posebej zanimive za izvedbo kompozicije Mieko Shiomi. Njihov nastop temelji na prevzemu in utelesitvi vsega, kar konstituira izvedbo glasbenega dela – izvajalko, njen glas, glasbo pesmi (tudi operne arije), podobo, govorni komentar. Nastop pa je tako intenziven, da izbriše odsotnost izvajalca/-ke in skladatelja/-ice. To se pravi, pridejo na oder, pojejo, a ne pojejo. Govorijo, a ne govorijo. Molčijo, a ne molčijo. Ves nastop temelji na glasu, ki ga ni, a je. Zdaj pa jih postavljamo v zanje novo, vznemirljivo vlogo, ki jo določa glasbeni zapis: govoriti ne smejo. Kako se bo v delu znašla izvajalka, katere izvedba vloge temelji na izjemni izraznosti, ko partitura to izraznost zatre?
Kompozicijo Music for two players II bosta izvedli kraljici preoblek (angl. drag queens) Babsi Adler in Anđa Rupić.
Letošnji Zvokotok snuje Nina Dragičević.
Zvokotok je koncertni cikel, ki se posveča sodobni komponirani glasbi, raziskovanju kompozicijskih postopkov, pogosto v povezavi z glasbeno tehnologijo. Spodbuja in združuje samosvoje zvočne jezike, izvedbeno inovativnost ter povezuje prostore ustaljenega institucionalnega umetniškega delovanja s prostori dinamičnega delovanja neinstitucionalnih umetniških sfer.
Prost vstop
Produkcija: Zavod Sploh
Partner: Cankarjev dom
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS in Mestna občina Ljubljana
.... ki boste izvedeli, katere koncerte, predavanja, gledališka in plesna gostovanja in drugo pripravljamo v Cankarjevem domu,