Kultura vsak teden pri vas
Prijavite se na
E-novice cankarjevega doma
Novosti programa, napovedi, zgodbe in zakulisja in druge zanimivosti vsak teden v vašem e-poštnem nabiralniku.
Slovenija, 2024, dokumentarna serija, 6 x 20 min
Režiser: Žiga Virc
Igralke: Špela Rozin, Teja Glažar, Jožica Avbelj, Olga Kacjan, Marinka Štern, Marijana Brecelj
Soigralka: Suzana Krevh
Scenaristka: Iza Strehar
Direktor fotografije: Fabris Šulin
Montažer: Andrej Avanzo
Scenograf: Gregor Nartnik
Kostumografka: Tina Hribernik
Oblikovalka maske: Lea Bratušek
Producenti: Ana Kovačič, Iza Strehar, Žiga Virc
Produkcija: Lilit
Na projekciji bodo z nami prisotne igralke in ekipa.
Edinstveno dokumentarno popotovanje v svet nekaterih najbolj ikoničnih slovenskih igralk, kjer se združijo preteklost, sedanjost in čar igralskega poklica. Zgodbe, ki jih običajno ne slišimo, se prepletajo z intimnimi trenutki snemanja in gledalcem odpirajo vrata v zakulisje ustvarjanja. Kaj je Špela Rozin povedala režiserju Bitke na Neretvi? Kdo je Jožico Avbelj naučil, kako se iztakne oči? Kako so moški igralski kolegi Teje Glažar pristali na policiji? Kje je Marijana Brecelj preživela najstniška leta? Kako je Olga Kacjan kot otrok za zabavo igrala umiranje iz La boheme? Zakaj je Marinka Štern želela nastopati v Pekarni?
Vsaka igralka v svoji epizodi odigra isti prizor ob igralki Suzani Krevh, a po svoje edinstveno – nastane očarljiv prikaz osebnosti, tehnik in strasti do njihovega dela. Kamera spremlja proces od blizu in nas popelje v njihov svet, v katerem obujajo spomine, se soočajo z izzivi, pripovedujejo anekdote, razkrivajo občutke ljubosumja in poudarjajo lepoto svoje umetnosti. Projekt omogoča, da se gledalci počutijo, kot da so del snemalnega dne in so povabljeni v intimnost igralskega ustvarjanja.
Opis vsake epizode:
Špela Rozin je svojo kariero začela v Italiji in je ena redkih slovenskih igralk, ki so svojo poklicno pot posvetile zgolj filmu. Iz nje bruhne igriva nezamerljiva razburjenost ob spominu na režiserje, ki so njene vloge in prizore v montaži filmov »zmasakrirali«. Zato njena interpretacija prizora zavije v žanrsko smer masakra.
Kot bi bili z njo na kavi, Teja Glažar med glasnim smehom pripoveduje bolj ali manj politično korektne anekdote iz svojih študentskih časov in razkrije, da tako ali tako ni nameravala postati igralka. Na študij igre se je vpisala izključno zaradi statusa. Njen izjemni smisel za humor je v prizoru umeščen v srednjeveško komedijo.
Tako ognjevita kot njeni oranžni lasje je Jožica Avbelj, ki odločno zakoraka v prostor in vzbudi strahospoštovanje. A v Protagonistkah spoznamo njeno pozitivno in optimistično plat ter si zaželimo, da bi z njo klepetali ure. Ker je bila tudi profesorica dramske igre, njen prizor zvrstno pripada drami.
Olga Kacjan se je v performativno umetnost zaljubila, ko je kot otrok hodila v cirkus. Med njenimi ljubšimi spomini je predstava, v kateri je igrala klovna in s svojo vlogo razveseljevala otroke. Tudi v Protagonistkah se nam predstavi v podobi svojega alterega – klovna Pepeta.
Marinka Štern se z malo manj veselja spominja vseh ovir na akademiji. Nato bruhne v smeh ter se spominja svojih predstav z živimi živalmi in drugih anekdot. Nato resno opozori, da je razkrila preveč in naj tega ne uporabimo. Z upoštevanjem njene želje, da nekatere podrobnosti ostanejo zakrite, je njen prizor postal detektivski noir.
Marijana Brecelj se je kot najstnica sprehajala po Ljubljani, kjer jo je opazil Matjaž Klopčič, ji dal vlogo v filmu in po njenih besedah se ji je v tistem trenutku zdelo, da se ji je odprl ves svet. Tako tudi v svojem prizoru z ogromnim darilom zakoraka v prizor, poln božičnega pričakovanja.
6,50 EUR
5,50 EUR * * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Režija: Kiril Serebrenikov
Italija, Francija, Španija 2024, 138'
Scenarij: Pawel Pawlikowski, Ben Hopkins, Kiril Serebrenikov, Emmanuel Carrere (knjiga)
Fotografija: Roman Vasjanov; glasba: Massimo Pupillo
Igrajo: Ben Whishaw, Viktoria Mirošničenko, Tomas Arana, Corrado Invernizzi, Evgenij Mironov, Andrej Burkovski, Maša Maškova, Odin Lund Biron
Produkcija: Wildside
Distribucija: Fivia d.o.o.
Festivali, nagrade (izbor): Cannes 2024
Vznemirljiva biografija ruskega pisatelja Eduarda Limonova, znanega po burnem zasebnem življenju, presenetljivih političnih preobrazbah ter selitvah med Sovjetsko zvezo, Evropo in ZDA.
Eduard Limonov (1943–2020) je bil v življenju marsikaj: pisatelj, poet, politični voditelj, punker, revolucionar, izobčenec, nasilnež, vojni hujskač, ljubitelj lepih žensk in celo butler milijonarju na Manhattnu. Vse to življenje je še danes zavito v mistiko, saj o njem največ vemo prav po zaslugi pisateljevega lastnega mitologiziranja. V filmu Kirila Serebrenikova sledimo njegovi poti iz Sovjetske zveze v ZDA, kjer pristane na cesti, a ga srečno naključje napoti v Pariz, po padcu berlinskega zidu pa nazaj v Rusijo, kjer ustanovi Nacionalno boljševiško stranko. Film je bil posnet po predlogi biografskega romana Limonov avtorja Emmanuela Carrera iz leta 2011.
Ben Whishaw še nikoli ni imel tako kompleksne in protislovne vloge, kot je Limonov, a se je izkazal s preobrazbo, skrajno prepričljivo v prikazu, kako lahko uničujoč narcisizem romantični obup sprevrne v nekaj gršega in bolj mračno depresivnega. Njegova igra je kot fascinanten počasen posnetek avtomobilske nesreče: usoda, zapisana pogubi, veličastno vrtinčenje vse do strmoglavega konca.
Isaac Feldberg, Little White Lies
Filmsko projekcijo bo pospremilo razmišljanje Marcela Štefančiča Jr.
7'00 EUR
6'20 EUR* * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Režija: Leonardo Van Dijl
Švedska, Belgija 2024, 97'
Scenarij: Ruth Becquart, Leonardo Van Dijl
Fotografija: Nicolas Karakatsanis
Igrajo: Tessa Van den Broeck, Koen De Bouw, Claire Bodson, Laurent Caron, Ruth Becquart, Stefan Gota, Pierre Gervais, Julliette De Hous
Produkcija: De Wereldvrede
Distribucija: Demiurg
Festivali, nagrade (izbor): Cannes 2024 (nagrada avtorskega združenja), Melbourne 2024
V zgodbi o nadarjeni športnici, ki se mora v prelomnem trenutku uspešne poti soočiti z obtožbami na račun svojega trenerja, se je v svoji prvi filmski vlogi preizkusila belgijska teniška zvezdnica Tessa Van den Broeck.
Na ekskluzivni belgijski teniški akademiji završi, ko je glavni trener Jeremy začasno suspendiran zaradi preiskave o samomoru ene od njegovih protežirank. Ob tem dogodku so vse oči uprte v njegovo varovanko Julie. Nadarjena športnica, ki je s tekstovnimi sporočili še vedno v stiku s svojim trenerjem, zavrača sodelovanje pri preiskavi in kakršnekoli pogovore na to temo. Jasno ji je, da nič ne sme omajati njene osredotočenosti na bližajoče se tekmovanje, zato se odloči, da se bo z nastalimi razmerami spopadla po svoje.
To je film o tišini. K filmu sem pristopil z mislijo, da je tišina univerzalna, nekako jo vsi nosimo v sebi. Uporabil sem izraz 'tišina' in ne 'skrivnosti'. Tišina so lahko stvari, o katerih ne želite govoriti, o katerih ne veste, kako bi jih nagovorili, o katerih bi radi spregovorili, pa ne zmorete, ali jih ne morete ubesediti. Zdelo se mi je, da je vprašanje tišine pravi zorni kot za pripoved te zgodbe in za pogovor o svetu, v katerem živimo.
Leonardo van Dijl
Filmsko projekcijo bo pospremilo razmišljanje Marcela Štefančiča Jr.
7'00 EUR
6'20 EUR* * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Režija: Joshua Oppenheimer
Danska, Nemčija, Irska, Italija, Velika Britanija, Švedska 2024, 148'
Scenarij: Rasmus Heisterberg, Joshua Oppenheimer
Fotografija: Mikhail Krichman
Igrajo: Tilda Swinton, Michael Shannon, George MacKay, Moses Ingram, Danielle Ryan, Tim McInnerny, Bronagh Gallagher, Lennie Jame
Produkcija: Final Cut For Real Aps
Distribucija: Fivia d.o.o.
Festivali, nagrade (izbor): San Sebastian 2024, Toronto 2024
V stilu zlate dobe muzikalov posneta zgodba o edini preživeli družini na zemeljski obli, katere navidezno idilo v razkošnem podzemnem bunkerju skali prihod neznanke.
Zaradi okoljske katastrofe je Zemlja opustošena. Zdi se, da je preživela le tričlanska družina, skrita v prostornem bunkerju nekje globoko v rudniku soli. George je naiven dvajsetletni mladenič, ki zunanji svet pozna samo iz pripovedovanja. Z očetom, nekdanjim energetskim tajkunom, pišeta knjigo, medtem ko mama skrbi za številne neprecenljive umetnine, ki krasijo stene njihovega podzemnega domovanja. A ko se pred njihovimi vrati znajde neznanka, ki išče zatočišče, se družinska dinamika začne krhati. George podvomi o idilični eksistenci lastne družine in se sprašuje, ali onstran meja podzemnega sveta res ni ničesar drugega.
Muzikali so svojstvena ameriška zvrst, ki pooseblja edinstven ameriški kulturni pojav radikalnega, neupravičenega optimizma. Ta družina, ob zatiskanju oči pred lastno sokrivdo pri koncu sveta, si prizadeva slaviti prihodnost, ki je sploh ni. To je ravno pravšnja predloga za glasbo in pesem, za obdelavo v tradiciji velikega ameriškega muzikala.
Joshua Oppenheimer
Filmsko projekcijo bo pospremilo razmišljanje Marcela Štefančiča Jr.
7'00 EUR
6'20 EUR* * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Režija: Jacques Audiard
Francija, Mehika, ZDA 2024, 130'
Scenarij: Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Nicolas Livecchi, Léa Mysius
Fotografija: Paul Guilhaume
Glasba: Camille, Clément Ducol
Igrajo: Zoe Saldana, Selena Gomez, Edgar Ramírez, Karla Sofía Gascón, Mark Ivanir, Adriana Paz, James Gerard, Eric Geynes, Tulika Srivastava, Agathe Bokja, Alonso Venegas Flores, Cyrus Khodaveisi
Produkcija: Why Not Productions
Distribucija: Fivia d.o.o.
Festivali, nagrade (izbor): Cannes 2024 (nagrada žirije, najboljša igralka), Bruselj 2024
Intenzivna mešanica muzikala in telenovele, ki je navdušila žirijo v Cannesu in z dvema nagradama postala celo največkrat nagrajeni film 77. izvedbe festivala.
Rita Moreno Castro je sijajna mehiška odvetnica, vendar je s svojo kariero nezadovoljna, saj so njeni klienti največkrat preprodajalci mamil, morilci in bogati nasilneži. Nekega dne jo na ulici ugrabijo in jo odpeljejo na neznan kraj, kjer sreča Manitasa, slovitega vodjo mamilarskega kartela. Možakar ima nenavadno zahtevo, s katero kani izpolniti lastno hrepenenje in obenem ubežati roki pravice – spremeniti želi svoj spol. Rita nima druge možnosti, kot da sprejme ponudbo. Zdaj postane njeno življenje adrenalinski vrtiljak, ki jo lahko kaj hitro vrže na napačno stran zakona.
Moj namen je bil vpogled v tranzicijsko identiteto, temo poglavja v romanu, ki me je navdihnil za ta film. Želel sem, da se film dogaja v Mehiki, ki jo vidim kot nekoliko shizofreno državo, ti dve prvini, tranzicija Manitasa del Monteja je bila Emilia Pérez, sprememba spola naj bi se po moje ujemala s spremembo žanra. Želel sem si namreč tako telenovelo kot muzikal, kriminalno dramo o trgovcih z drogami, nekaj, česar ne moreš zares opredeliti z etiketo, kar je še vedno zelo fluidno. Dramo, ki se je nenehno spreminjala in je ni bilo mogoče popredalčkati.
Filmsko projekcijo bo pospremilo razmišljanje Marcela Štefančiča Jr.
7'00 EUR
6'20 EUR* * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Režija in scenarij: Sean Baker
ZDA 2024, 139'
Od 15. leta
Fotografija: Drew Daniels
Glasba: Keith Joseph Anderson, Roman Molino Dunn, Bryn Evans
Igrajo: Mikey Madison, Mark Eidelshtein, Jurij Borisov, Paul Weissman, Lindsey Normington, Emily Weider, Luna Sofía Miranda, Vincent Radwinsky, Brittney Rodriguez, Sophia Carnabuci, Anton Bitter, Ella Rubin, Ross Brodar, Zoë Vnak
Produkcija: Cre Films; distribucija: Karantanija Cinemas
Festivali, nagrade (izbor): Cannes 2024 (zlata palma)
Neodvisna komedija v značilnem slogu Seana Bakerja vključuje opazen poudarek na socialnih temah. Zlata palma filmskega festivala v Cannesu.
Anora je plesalka in spolna delavka iz Brooklyna, ki se nekako prebija iz dneva v dan. Nekega dne eden izmed gostov njeno življenje postavi na glavo. Še skorajda golobradi Ivan, sin ruskih oligarhov, se tako navduši nad njo, da jo v zameno za bogato plačilo povabi k sebi domov. Ko Anora prispe na Ivanov dom, se izkaže, da fant živi v razkošni vili. Dekletu se zdi, da je v sedmih nebesih in ko zabavna avanturica bliskovito preraste v zaljubljenost, se Anora in Ivan odločita za poroko. Edina ovira pred skupnim življenjem so njegovi starši. Družina oligarha iz Rusije, tesno povezana s pravoslavno cerkvijo, pač ne bo dopustila, da se njihov otrok spusti v zakon s spolno delavko.
Film Anora ponuja več kot dve uri izjemne zabave, dokler ga v nepozabnem sklepnem prizoru ne dohiti realnost. Skoraj nič nima skupnega z romantiko, a domala vse s srčno bolečino delavskega razreda, ki je sodobni hollywoodski studio ne bi nikoli niti poskusil verno upodobiti.
David Ehrlich, IndieWire
Filmsko projekcijo bo pospremilo razmišljanje Marcela Štefančiča Jr.
7'00 EUR
6'20* EUR * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Režija: Pedro Almodóvar
Španija, ZDA 2024, 110'
Od 15. leta
Scenarij: Pedro Almodóvar, Sigrid Nunez (roman)
Fotografija: Eduard Grau
Glasba: Alberto Iglesias
Igrajo: Tilda Swinton, Julianne Moore, John Turturro, Alex Hogh Andersen, Alessandro Nivola, Esther McGregor, Melina Matthews, Juan Diego Botto, Victoria Luengo
Produkcija: El Deseo
Distribucija: Blitz film & video distribution d.o.o.
Festivali, nagrade (izbor): Benetke 2024 (zlati lev), Toronto 2024, New York 2024
Pedru Almodóvarju je njegov prvi angleško govoreči film, v katerem obravnava evtanazijo, na uspešni poti prinesel zlatega leva na filmskem festivalu v Benetkah.
Ingrid in Martha sta prijateljici že od mladih let, ko sta kot novinarki skupaj delali za isto revijo. Ingrid je potem postala pisateljica, Martha pa vojna poročevalka. Kot se pogosto zgodi, je življenje vsako od njiju poneslo na svojo pot. Potem ko dolga leta nista bili v stiku, se znova srečata, a tokrat v manj prijetnih okoliščinah. Martha je namreč v bolnišnici in se bori z napredujočo obliko raka. Ker je upanja na okrevanje vse manj, se bolj kot na zdravila zanaša na moč prijateljstva. Martha se odloči umreti v hiši na podeželju, v sosednji sobi ji bo v oporo Ingrid.
V mojih filmih liki veliko govorijo. Izmed vseh pripovednih prvin so igralci tisti, ki zares podajajo zgodbo. V filmu Sosednja soba Tilda Swinton in Julianne Moore na svojih ramenih nosita težo celotnega filma in sta spektakularni. Imel sem srečo, da sta obe podali pravi recitativ. Med snemanjem smo bili tako ekipa kot jaz ob njuni igri včasih na robu solz. Snemanje je bilo nadvse ganljivo in nekako blagoslovljeno.
Pedro Almodóvar
Filmsko projekcijo bo pospremilo razmišljanje Marcela Štefančiča Jr.
7'00 EUR
6'20* EUR * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
Predstava o fiziki osnovnih delcev z 28 demonstracijskimi poskusi
Prrejajo: IJS – Institut Jožef Stefan, UL FMF - Fakulteta za matematiko in fiziko UL, SMASH - Univerza v Novi Gorici, Univerza v Bonnu, NuMeriQS
Predstava je namenjena splošni javnosti, starejši od 14 let in na zabaven način posreduje osnovne koncepte fizike osnovnih delcev, vključno z odkritjem Higgsovega bozona. Vključuje 28 zabavnih in na enostaven način razloženih poskusov v živo. Predstava o fiziki osnovnih delcev z 28 demonstracijskimi poskusi Predstava bo potekala v angleškem jezik.
Brezplačne vstopnice, registracija na E ijskobiski@ijs.si
Francija, Japonska, 2023, 109'
Režija: Nicolas Philibert
Distribucija: Demiurg
Ob podelitvi nagrade Darka Bratine režiserju Nicolasu Philibertu
Po filmu bo potekal pogovor z Matjažem Lunačkom, ki ga bo vodila Patricija Maličev.
Vpogled v življenje obiskovalcev pariškega dnevnega pribežališča za odrasle z duševnimi motnjami je kljub zahtevni tematiki prepojen s humorjem, igrivostjo in iskreno toplino, ki gledalca sooča s sprejemanjem drugačnosti. Zmagovalec Berlinala 2023.
Adamant je edinstven dnevni center na obrežju Sene, ki mu zaradi krize francoskega zdravstvenega sistema grozi zaprtje. Odraslim, ki trpijo za duševnimi motnjami, ponuja prostor, kjer se lahko svobodno izražajo, družijo in vključujejo v segmente vsakodnevnega življenja. Tu so glasbeniki, umetniki, filozofi in rokodelci, ki sicer živijo v svojem svetu. Svojevrsten filmski portret z dokumentiranjem osebnih izpovedi in prikazom dela ekipe strokovnih delavcev, ki se borijo proti dehumanizaciji psihiatrije, odstira svet drugačnosti in nagovarja k ohranjanju človečnosti.
"Nisem želel posneti filma o psihiatriji, ki bi gledalca popeljal v neizogibno in neizprosno mračen svet. Ob druženju z bolniki v okolju, kot je Adamant, spoznaš ljudi, ki dozdevno trpijo, in druge, ki ne, ker so v življenju našli neko ravnovesje in s svojo boleznijo živijo, uspeli so jo obvladati in sprejeti. To ravnovesje se včasih zdi nekoliko bizarno ali milo rečeno edinstveno, vendar tam srečamo tudi nadvse izobražene, izjemno lucidne ljudi, ki so povrh vsega pogosto tudi duhoviti, čeravno okoliščine tega ne narekujejo." (Nicolas Philibert)
O režiserju
Rojen leta 1951 v mestu Nancy v Franciji. Študiral je filozofijo, s filmom pa se je začel ukvarjati v sedemdesetih kot asistent režije. Pozneje je režiral številne gorniške in športne filme (predvsem za televizijo), svoj celovečerni dokumentarni prvenec La Ville Louvre pa je posnel leta 1990. Danes sodi med najbolj cenjene ustvarjalce sodobnega francoskega dokumentarnega filma.
6,00 EUR
5,40 EUR * * EUR za mlajše od 25 in starejše od 65 let ter upokojence.
V sodelovanju s festivalom Poklon viziji
6,00 EUR